10_kerken_banner

Informatie bestuur

bestuur

Afrdukken kan als pdf

Loading...

In  januari is de Pauluskerk gesloten en herrezen als sportschool, niet voor de ziel maar voor het lijf. Drie andere kerken zullen ook sluiten en herbestemd worden; al is de termijn nog niet duidelijk. Maar met het sluiten van de kerk verdwijnt nog niet het geloof uit de wijk. Ook voor de kerken die open blijven verandert er veel. Gastvrijheid naar andere kerkgangers, andere koren, andere gebruiken. Daarom spreken we niet enkel over kerksluiting maar eerder over omvorming van de parochie als geheel. En daar is deze gigantische operatie ook om begonnen. Om onze parochie levendig te houden, krachten te bundelen en wat onmogelijk blijkt los te kunnen laten. Het is voor alle parochianen belangrijk, dat zij ergens bij horen, zich thuis te kunnen voelen.
Binnen verschillende locaties zijn er met groepen vrijwilligers al gesproken over deze ontwikkeling. Dat willen we als pastoraal team nu nog systematischer gaan doen.
Alle leden van het  pastoraal team -ook de collega's uit Haaksbergen en Losser-  zullen hierin hun steentje bijdragen.

We hebben een projectplan opgesteld waarin met de verschillende locaties en groepen wordt geïnventariseerd:  wat  heeft men nodig, welke groepen willen samen werken, welke groepen of taken worden stedelijk gebundeld en wat moet op locatie blijven. Voor elke locatie kan dat weer anders liggen. Dit is bij elkaar een grote klus.

Een eerste stap is verder de vorming van een stedelijke pastoraatgroep. Hierin zit van (bijna ) elke locatie een persoon, afkomstig uit de huidige pastoraatgroep van de locatie. Deze locale groepen zullen blijven, om het pastoraat in de wijk en aan de basis te blijven begeleiden. De stedelijke groep is meer een meedenkgroep voor het pastoresteam en om het geheel op koers te houden.

Daarnaast willen we een projectgroep instellen die dit hele project mee gaat ondersteunen. Naast pastores komen hierin enkele "wijze parochianen", die gezien hun ervaring en achtergrond goed thuis zijn in onze parochie, in onze stad en in wat er leeft in onze geloofsgemeenschappen.

Zo gaan we samen de hele parochie omvormen tot locaties, kerken, groepen in een groot netwerk over de hele stad weer ons geloof op verschillende manier beleefd kan worden.

Carla Berbée, pastoraal werker

Samenstelling nieuw gevormde raden

Zoals al eerder, onder andere in de parochievergadering, aangekondigd krijgt de parochie een nieuwe organisatiestructuur. De daarbij horende raden zijn inmiddels samengesteld:

Centrale beheerscommissie
Leden: Wim Wijfjes (bestuurslid met portefeuille vastgoed; voorzitter), Paul Wolbert (St. Jozef), Gerrit Beekman (H. Jacobus), Hennie Bolster (St. Jan-Michaël), Hennie Pahlplatz (Ariënsgedachtenis), Martijn van den Bovenkamp (externe deskundige) en Wendy Bathoorn (Verrijzenis). Een vertegenwoordiger van de H. Geest-Maria wordt nog aangezocht.

Centrale pastoraatgroep
Leden: Annelies Tenbergen (Verrijzenis), Tiny Hannink (St. Jan-Michaël), Lies van Veldhoven (St. Jozef), Gerrit Groothuis en Eric Sanders (H. Jacobus), Bert Elferink (H. Geest-Maria), Edwin Seinen (H. Paulus). Met kandidaatleden uit de Ariënsgedachtenisgemeenschap worden gesprekken gevoerd.

De centrale beheerscommissie is een adviesorgaan van het parochiebestuur. De commissie komt mini-maal een keer per kwartaal bijeen. De taak is toezicht houden op het groot onderhoud en het beheer van alle gebouwen die eigendom zijn van de parochie. De commissie kan reageren op een adviesaanvraag van het bestuur, maar ook ongevraagd advies verstrekken.

De centrale pastoraatgroep is een adviesorgaan van het pastoresteam op alle gebieden die het pastoraat betreffen. Dat advies kan gevraagd en ongevraagd worden gegeven. De groep houdt zich vooral bezig met beleidsvragen, maar houdt ook de supervisie op de uitvoering op lokaal niveau. Bovendien stuurt de centrale pastoraatgroep de overkoepelende  parochiële werkgroepen aan.

Op lokaal niveau zijn er per kerkgebouw lokale beheerscommissies. In de praktijk zullen die vooreerst bemenst worden door de leden van de vroegere locatieraden. De samenstelling zal zich op den duur wijzigen als er (meer) kerken sluiten en dus ook de locaties van samenstelling veranderen. Uiteindelijk blijven er, als het herschikkingsproces voltooid is,  drie lokale beheerscommissies over: Noord (St. Jozefkerk), Zuid (Verrijzenis des Herenkerk) en City (H. Jacobuskerk). De taken van de lokale beheerscommissie komen grotendeels overeen met die van de vroegere locatieraden. Alleen is de supervisie en het beleid ten aanzien van groot onderhoud en de coördinatie van het beheer  ondergebracht bij de centrale beheerscommissie en zijn de financiën overgeheveld naar het centrale parochiebestuur. Wel hebben de lokale beheerscommissies de beschikking over een (beperkt) budget voor kleine, alledaagse uitgaven.

De lokale pastoraatgroepen zullen zeker niet worden opgeheven, maar houden zich op lokaal niveau bezig met uitvoerende en coördinerende taken. Als zodanig zijn deze groepen onmisbaar in de organisatie. De groep stuurt ook de lokale werkgroepen aan.

Wat de werkgroepen betreft verwijs ik naar het artikel van pastor Carla Berbée: Omvorming van de St. Jacobusparochie

Namens het parochiebestuur, Guus Berkien, vicevoorzitter

Het artikel bevat 10 pagina's.

Loading...

Procedure in het Aartsbisdom UtrechtLogo abu

 

 

Inleiding

Vanaf de samenvoeging beschikt elke parochie over een pastoraal beleidsplan. Daarin is het pastorale beleid voor de eerstkomende jaren vastgelegd. In het verlengde daarvan hebben parochies een gebouwenplan  gemaakt of werken zij daaraan. Daarin wordt aangegeven welke voorzieningen (kerkgebouwen,  pastorieën en gebouwen met werk- en vergaderruimten) wenselijk en mogelijk zijn om dit pastorale beleid te realiseren, welke gebouwen daarvoor beschikbaar en geschikt zijn, in welke staat deze gebouwen verkeren en welke alternatieven denkbaar en mogelijk zijn.

Lees meer. (gehele tekst in pdf)

Activiteiten kalender
Recente berichten
Ga naar boven